Friday 11 March 2011

Berita yang mengejutkan..

Anak-anakku yg trsayang,

Baru 6bln usia Azim, ibu mula rasa xsht dan xsedap bdn..tapi ibu sangkakan kerana keletihan menjaga hero2 ibu..namun setelah berlarutan sehingga 2-3bln, ibu tahu bahawa anak-anak ibu akan punyai adik lagi..tatkala itu, ibu tak dpt nk menggambarkan perasaan ibu..sedih,risau,takut bercampur baur..ibu rasa sangat kasihankan azim yg masih kecil..kasihan jgk pd abg naim yg akan kurang lah perhatian ibu padanya nanti..namun ibu kuatkan semangat dan berserah pada Allah kerana Allah tahu apa yg terbaik untuk kita...

Walaupun pada mulanya ibu risau dan berat hati menerima hakikat yg anak ibu akan bertambah, namun setelah menjalani check up dan scan, hati ibu berbunga riang..gembira dan bahagia melihat adikmu dalam kandungan ibu..membesar dgn sihat dan sempurna..Abg Naim pun tentu ingat setiap kali mengikut ibu ke klinik kn? Abg Naim pun selalu melihat gambar scan adik..ibu ingat lagi bila abg naim ckp "Dalam perut ibu ni gelaplah.." Pada mulanya ibu dan ayah sangat mengharap agar adik yg bakal dilahirkan nanti perempuan..
namun, bila doktor mengesahkan adikmu ini juga nanti lelaki,ibu tersenyum..xmengapalah..moga putera2 ibu nanti boleh menjaga ibu bila ibu sudah tua dan mendoakan ibu bila ibu telah tiada..
Hari silih berganti, Alhamdulillah walaupun ibu sangat letih menjaga kalian dengan perut ibu yg sarat, ibu masih boleh bekerja seperti biasa kerana ibu tiada alahan langsung sepanjang mengandungkan adikmu ini..sesungguhnya Allah itu Maha Adil..
Anak-anakku,sesekali ibu menangis keletihan melayani karenah anak-anak..abg naim yg selalu tak mahu mengalah dan sentiasa inginkan perhatian..azim yg sering menangis..ayah bukannya tidak menolong..malah ayahlah yg selalu menjaga kalian dan membuat susu tatkala ibu tertidur keletihan walaupun ayah sering pulang lewat malam berniaga..
Walabagaimanapun,ibu bersyukur kerana diberi kekuatan oleh Allah untuk berpuasa penuh dibulan Ramadhan tatkala usia kandungan mencecah 8bulan..dengan ditemani adikmu didalam kandungan, semangat ibu jadi kuat untuk terus berpuasa..ibu ingat lagi hampir setiap petang ketika hampir waktu berbuka puasa adikmu akan menendang2 dan bergerak lasak tanda kelaparan..dan ibu akan mengusap-usap lembut perut ibu dan memujuk adik supaya bersabar..bahagia sungguh saat itu..rupa-rupanya walaupun sudah melalui 2 kali pengalaman mengandung, saat mengandungkan setiap anak itu berbeza dan punyai keistimewaannya tersendiri..
Walau apapun, doa ibu tetap sama untuk semua nak-anak ibu..moga anak-anak ibu menjadi anak yg soleh dan berguna kepada agama, bangsa dan negara..

No comments:

Post a Comment